پرسشهاى قیامت
در چندین جاى قرآن مجید ذکر شده که: از انبیا و امت سؤال کرده مىشود. از پیغمبران مىپرسند که شما را براى دعوت خلق فرستادیم آیا به مردم رساندید؟
عرض کنند: پروردگارا! تو شاهدى که ما مسامحه نکردیم.
ندا مىرسد شاهد شما کیست؟
همه گویند: شاهد ما خاتم ما است؛ یعنى محمد (صلى الله علیه و آله و سلم). و همچنین از عیسى بن مریم مىپرسند: آیا تو گفتى که من و مادرم را بپرستید که یکدفعه عیسى در مقابل عظمت پروردگار مىلرزد و عرض مىکند: پروردگارا! اگر من چنین حرفى زده بودم تو مىدانستى، من گفتم بنده خدایم و خداى من و خودتان را بپرستید.
از امتها هم سؤال کرده مىشود که آیا پیغمبرتان به شما قضایاى امروز را خبر نداد؟
همه مىگویند: آرى. دیگر از موارد سوأل، پرسش از نعمتهاى پروردگار است که با آن چگونه رفتار شده است؟ آیا بر نعمت، شکر کرده است یا نه بلکه کفران نموده است.
درباره سؤال از نعمت، روایات مختلف است. آنچه جمع بین روایات است این است که نعمت، مرتبه دارد. مهمترین مراتب آن نعمت ولایت آل محمد (صلى الله علیه و آله و سلم) است بلکه نعیم مطلق، ولایت است.
امام (علیه السلام) به قتاده فرمود: شما عامه راجع به ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم چه مىگویید؟
عرض کرد: درباره آب و نان و غیره سؤال کرده مىشود.
امام فرمود: خدا کریمتر است که از اینها سؤال کند (اگر شما کسى را برخوان غذاى بخوانید، بعداً از او درباره خوراکیهاى آن بازخواست مىکنید؟!).
عرض کرد: مراد از نعیم چیست؟
حضرت فرمود: نعمت ولایت ما آل محمد (صلى الله علیه و آله و سلم) است.
پرسیده مىشود: شما با آل محمد (صلى الله علیه و آله و سلم) چه کردید؟ چقدر محبت و تبعیت از ایشان داشتید؟.
از دشمنان مىپرسند: چرا با این نعمت دشمنى کردید؟ از خوراک سؤال کرده نمىشود مگر این که شخصى اسراف کرده یا تبذیر کرده باشد، یا از حرام کسب کرده باشد، یا در حرام صرف کرده باشد آن وقت از این جهت مورد سؤال واقع مىشود.
از هر حرام و گناهى هم سؤال کرده مىشود که چرا چنین کردى؟ از بعضى نعمتها هم هست که به خصوصه پرسیده مىشود؛ یکى از نعمتها عمر است؛ چنانچه در روایات داریم که نمىگذارند کسى قدم از قدم بردارد مگر این که جواب این چهار نعمت را بدهد: از عمرش که در چه آن را گذرانیده؟ از جوانىاش که به چه چیزهایى خودش را مبتلا کرد و از مالش که از کجا به دست آورده و در کجا صرف کرد؟ و همچنین از ولایت آل محمد (صلى الله علیه و آله و سلم).
قانون از کجا آوردهاى؟ آنجا خوب اجرا مىشود. آن وقت در کجا صرف کردهاى؟ حتى اگر انفاق به ریا کرده باشد، مورد مؤاخذه قرار مىگیرد.